Façanes, estética urbana i agobiament

Hi han tres factors principalment que defineixen la imatge que ofereix una ciutat a les persones: l'amplària dels carrers, l'altura dels edificis i les façanes d'aquestos. En els dos primers casos no tenim les de guanyar. Personalment preferisc viure a una ciutat que conte amb carrers amples i edificis no molt alts. Per desgràcia, l'Ajuntament, independentment del color polític, sempre preferirà just el contrari: així pot clavar més veïns per metre quadrat i gastar menys diners en infraestructures per a donar-los servici. I eixos diners estalviats els podrà gastar en altres coses que els votants, en teoria, considerem més visibles (com per exemple el Mercat). Per tant, la tendència és a tindre carrers estrets i plens de finques altes i, a canvi, tindre edificis simbòlics que ens vendran com a trofeus del que han aconseguit gràcies a la seua gestió. La culpa no és dels polítics, sinó dels votants que tendim a ser enganyats amb molta facilitat, tanta que la temptació a tractar-nos com a ramat és molt gran.

Coherència estètica


Altre factor que influeix molt en la cara que dona una ciutat és l'aspecte de les façanes. Estem parlant d'un factor molt subjectiu: el que a uns els pareix molt atractiu a altres els pareix llegíssim o, simplement, no és pràctic. És una llàstima que a nivell d'Ajuntament no es controle més aquest aspecte i sí un altre com el de la volumetria (mides i ubicació dels blocs que composen l'habitatge).

Per exemple, si s'heu fixat, els adossats del Pla tots tenen la mateixa forma: un jardí davant que està tan a la vista que ningú no el gasta (a pesar d'haver pagat molt car el terreny) i un micro-pati al final que coincideix amb l'adossat que hi ha darrere. Conclusió: privacitat zero i tot l'habitatge concentrat en un bloc central, quan el model ideal seria més be el contrari: un pati central i privat que done llum i ventilació a totes les estàncies.

Així com el tema de la volumetria està molt controlat, l'estètic no ho està gaire. Pense que seria molt més lògic mantindre una línia estètica per carrer (en quant a elements comuns, materials i/o colors). Tenim pobles en les illes (Lanzarote o Menorca) on es cuida molt que les cases siguen de color blanc o pobles dels Pirineus que han de tindre obligatòriament teulades de pissarra. Els projectes d'edificis de pisos, tan necessaris com angoixants, deurien ser revisats estèticament, o al menys, premiar d'alguna manera als arquitectes que demostren preocupació per aquest aspecte, encara que també s'ha d'entendre que no estem en la millor època per a demanar esforços.

Hi ha, però, altres detalls estètics com ara el d'evitar posar un edifici alt al final d'un tram de carrer recte. Per exemple, al final de la recta de la Ronda d'Alzira anant de la Estació al Parc ens trobem un edifici nou amb 8 plantes que dona una innecessària sensació d'ofegament. Si aneu a Barcelona fixeu-se bé: hi han avingudes com ara la Gran Via de les Corts Catalanes que, mires a un costat o mires a l'altre, al final només veus el cel: tot un luxe que fa la ciutat més oberta i acollidora.

Finalment, un parell d'exemples del que considere (subjectivament) positiu:



i dels que més bé convindria haver evitat:



Accés a l'estació des del Raval


Hi han hagut prou queixes al Ministeri al respecte de la incomoditat que suposa anar al pàrquing oest de la estació (part del Raval) des de l'andana quan s'arriba des de València. S'adonareu que fa falta travessar les vies per entrar en la estació per desprès tornar a travessar les vies, esta vegada per fora, per tal d'arribar finalment al pàrquing (línia roja al plànol). Aquest problema que sembla que Foment no ha previst es deu a que, a diferència d'altres passos a desnivell, aquest te un doble ús. Falta de previsió per tant.

La solució seria posar un torn de "només eixida" (línia taronja al plànol) de tal manera que es poguera accedir al tram Ronda d'Alzira-Raval des del tram que uneix les dos andanes de la estació. Les reclamacions continuen arribant als responsables pel que espere que no tardarà en corregir-se el problema.


Article


3 comentarios:

  1. Anònim dimecres, de juny 10, 2009 11:52:00 a. m.

    No se qui eres "Creixent", però estic convençut que si l'Ajuntament et fera més cas, tindriem un poble més bonic, més espaios, més verd, més còmode, més net, etc etc.

    Tampoc se si aquest blog servirà per a que se n'adonen de que hi hà gent "desinteressada" que es preocupa pel poble i que busca i dona sol.lucions (cosa que deuriem de fer la resta de la gent). Però si serveix d'alguna cosa, tens tot el meu reconlzament en aquestos "projectes"

     
  2. Anònim dijous, de juny 11, 2009 12:15:00 a. m.

    Cal recordar que el nou pla general d'algemesi, abans que el canviara l'actual equip de govern, pretenia minorar el nombre de plantes dels edificis del nucli urba, de manera que l'alçada dels nous edificis fora coherent amb la de la resta dels existents al carrer. Aixi si dominava 2 o 3 plantes este seria el nombre màxim. Doncs be, forem moltissimes les al.legacions presentades pels promotors i pels propis propietaris, que consideraven que esta era una mesura dolenta i que faria que el preu de la vivenda pujara.Al final aquesta mesura s'ha canviat i es manté el nombre de plantes del pla general de l'any 1985( fa mes de 20 anys)
    Es dificil equilibrar l'interes públic amb el privat, i normalment en cas de tensió sempre domina el darrer, ja que no hi ha que olvidar que qui decideix les qüestions de planejament es el mateix que despres et demana el vot.
    Per aquest motiu, el que tu plantejes en el teu blog es algo que en el planol teoric es correcte, pero que en el pràctic es dificil que pugar duur-se a terme, per desgracia.
    Al final el pas a desnivell del Raval ni ha resolt el pas de cotxes ni tampoc els dels vianants, en totes les seues possibilitats. Dol que despres de mes de 30 anys de reinvindicació de un pas a desnivell, s'haja optat per aquesta solució tant poc satisfactoria.

     
  3. Anònim dilluns, de juliol 27, 2009 12:29:00 p. m.

    No podem parlar de que volem els carrers amples i edificis baixos i després dir que al Pla, els patis davanters són inútil, perque justament donen sensació d'amplitud de carrer. Si be és veritat que les dimensions de parcela i normes urbanístiques no donen massa joc al projectista, fora de la pròpia façana, tots els adosats ocupen aquesta zona per a la rampa d'accés a la vivenda i crear un pati d'accés a la vivenda, que tot siga dit, sempre és més agradable que entrar directament des del carrer (pots visitar tota Andalusia i part del Llevant accedint per patis). Qui va al Pla, sap al que va, només pot triar el color de la caixeta on viurà.