(Versión en castellano)
Quan l'Ajuntament va fer públic que anava a obrir un concurs d'idees per al nou edifici i entorn del Mercat, com que m'agrada molt el tema de l'arquitectura i l'urbanisme, em vaig posar a fer alguna cosa sense una idea clara. Per desgràcia, encara que el ciutadà és el que gaudirà (o patirà) tota la vida d'aquest projecte, no té cap opció d'obrir la boca. I encara que estic d'acord en que el projecte final ha de ser redactat per un equip professional, no puc deixar d'expressar el meu malestar per eixa censura ja assumida com normal pels ciutadans sobre una cosa que els afecta plenament.
Vegent les bases del concurs, sense un equip i una solvència, encara que podria arribar a que el meu projecte fora al menys examinat pel jurat i posteriorment exposat, he preferit publicar ací el material que he generat fins el moment per si algú dels que sí van a presentar-se puguen agafar alguna idea i per a que els algemesinencs tinguen un altra referència del que podia haver segut:
Materials.
- Arxiu SKP (Google SketchUp).
- Document RTF (Word) Memòria.
- Imatges:
Contingut de Projecte.rtf : (Versión en castellano)
Context
Actualment tenim un àrea irregular on fou construït el Mercat Municipal d’Algemesí. L’edifici té planta redona i una altura equivalent a un edifici de dues plantes, pràcticament fins omplir de forma ineficient tota l’àrea disponible i llevant molta més llum de la necessària, el que probablement farà que la gent es sorprenga quan s’elimine el vell edifici i comprove les dimensions reals de la plaça i totes les seues possibilitats. A banda de la poc encertada distribució en un semi-soterrani i una terrassa elevada corresponent a un entresòl, també cal recalcar que la planta circular té com a conseqüència que queden quatre zones mal aprofitades en els quatre cantons d’una plaça quadrada.
La plaça està delimitada per quatre carrers, dos d’ells d’un ús reduït, un altre (Dels Arbres) que és dels més amples de la ciutat i, per últim, part de l’eix principal de circulació rodada i que uneix el carrer Lluís Vives (on es junta el tràfic que ve des de la zona est i el que ve des del carrer Cervantes o zona oest) amb el carrer Acadèmic Segura (que distribueix actualment eixe mateix tràfic cap al sud entre els carrers Muntanya i Sant Josep de Calassanç).
Hem de tindre en compte que tots els dissabtes, la zona ha de permetre la instal·lació de les parades del mercadet tradicional, de forma que optimitze l’espai i complemente de la millor manera possible el nou edifici del mercat amb la distribució de les parades.
Altres usos extraordinaris de la zona inclouen la eixida i arribada de curses, o la instal·lació de tribunes per al lliurament de premis.
Proposta per a l’entorn del Mercat
El millor canvi que es pot fer al Mercat per a millorar la ciutat, des del punt de vista urbanístic i social, és crear noves àrees d’esplai i oci, a banda de la millora comercial i de aparcaments, veritables objectius del projecte. Per tal d’aconseguir-ho, la millor opció és fer que la plaça, el primer tram del carrer Dels Arbres i el carrer Lepanto siguen per vianants; i a l’hora, mantenint i optimitzant de cara el tràfic, el tram que uneix Lluís Vives i Acadèmic Segura.
El procés seria semblant al que s’ha seguit fins al dia de hui en llocs com la plaça de les Tres Moreres, a plaçeta del Carbó, plaça de
En qualsevol cas, el fet de tindre dos plantes subterrànies per baix del carrer Dels Arbres ja limitaria de forma important el tràfic que el pot recórrer per superfície, tal i com passa al Teular fent recomanable que només els veïns puguen anar per superfície. Igualment, per normativa, la entrada i eixida de vehicles del pàrking te una amplària de
Aquesta alternativa, en un anàlisi més a fons, permetria gaudir d’innumerables avantatges:
Creació d’una nova zona al mateix centre del poble que li donaria molt més dinamisme, si cap, que el que ja gaudeix. La seua ubicació i la probable proliferació de bars i restaurants que podrien comptar amb terrassa, el convertiria, sense dubte, en el lloc de trobada preferit dels algemesinencs.
Eliminació del problema d’aparcament dels dissabtes de matí per a preparar el mercat.
Creació d’una gran àrea d’esplai al mateix centre del poble i pegada a un punt de pas diari per a milers d’algemesinencs.
Rescat d’un nou espai per a vianants, tendència inevitable si volem disposar de zones lliures de trànsit, soroll i contaminació i seguir la tendència urbanística d’anar alliberant de tràfic el centre de les poblacions.
La distribució de l’edifici del mercat podria aprofitar-se per a crear una amplia zona on puguen jugar els xiquets sense el perill dels cotxes.
L’espai alliberat en la plaça seria utilitzat els dissabtes per muntar les parades del mercat, però aquest espai obert també podria servir per a tot tipus d’actes. La terrassa superior del mercat, seria així mateix, el lloc ideal per a muntar una tribuna d’accés restringit durant els actes o, fins i tot, com a escenari.
La ubicació del pàrking just davall de l’àrea d’esplai suposa un al·licient per a l’èxit dels actes organitzats en la plaça.
El Teatre Municipal disposaria a les seues portes d’una zona més ampla i tranquil·la per a les concentracions típiques de abans i després de les representacions.
La gran quantitat de bancs i els comerços de la zona es veurien beneficiats per la major visibilitat i accessibilitat dels vianants.
El principal problema que aquesta proposta generarà és eliminar una via d’eixida des del principal eix de circulació del centre de la ciutat cap l’estació, per a lo que se proposen dues solucions:
Inversió dels sentits dels carrers fins al parc:
Muntanya (des d’Acadèmic Segura cap a l’estació), amb la millora que suposa no detindre la marxa dels cotxes que arriben a l’encreuament entre Muntanya, Acadèmic Segura i Calassanç, que actualment suposa un dels problemes més greus per al trànsit. En dies de Fira i Bous, en lloc de desviar obligatòriament els cotxes cap l’ajuntament, també podrien enviar-se cap a l’estació, alleugerint un altre problema. L’entrada de tràilers en setmana de Bous tampoc seria un problema greu.
Nou del Convent que es convertiria, fins al carrer Molí en una nova via d’entrada. L’únic problema és que el xamfrà de davant del Convent seria desaprofitat per a girar per Dels Fusters/Germanies.
De
Aprofitar l’entrada al pàrking, que estaria en el present projecte en l’actual inici del carrer Dels Arbres per fer una via subterrània per a turismes i que arribaria fins el carrer Germanies on tindria la rampa d’eixida. Les entrades i eixides del pàrking estarien en la primera planta de soterrani, i el tram subterrani del carrer Dels Arbres s’aprofitaria per a garatges tancades. D’aquesta manera, es mantindria l’eixida principal cap a l’estació i no caldria canviar cap sentit del tràfic.
El principal problema per solucionar seria el tràfic d’autobusos que ja no podrien fer ús del carrer Arbres per a eixir del poble. En qualsevol cas, aquest no deuria ser un problema greu donat que molts ciutadans ja compten amb un futur projecte de intercanviador ubicat en els voltants de l’actual Estació de Ferrocarril.
Encara que el projecte de intercanviador encara no siga més que una idea, es tracta del lloc ideal per les seues característiques (prop del centre, important tràfic de viatgers cap a València, ben comunicat per carretera, utilitzat per gent d’altres pobles, ...) per a convertir-lo el més prompte possible, estiga definit o no el projecte final de l’edifici, en el punt neuràlgic del transport públic de la nostra ciutat.
Com a tercera possibilitat, i possiblement més òptima, es podrien combinar les dos solucions anteriors per tal d’aconseguir els avantatges de cadascuna d’elles. Millora de la distribució de tràfic i possibilitat de recórrer el carrer Dels Arbres aprofitant el tram soterrani.
Proposta per a l’edifici del Mercat
Tenint en compte que la principal característica d’aquesta proposta es basa en guanyar el màxim espai possible per als algemesinencs que van a peu, i convertir la zona en un oasi front al tràfic, la ubicació ideal de l’edifici seria al sud-est de la plaça, confrontant amb l’eix de tràfic i convertint-se en una pantalla acústica per a aïllar així la plaça.
Potser en un futur proper els cotxes deixen de tindre motors d’explosió i la contaminació acústica i medi ambiental desaparega per tal de donar pas a ciutats molt més silencioses i tranquil·les. Però fins el moment, el tràfic i lo que comporta són un greu problema que cal pal·liar.
El projecte deixa davant del Banco Popular l’accés al pàrking subterrani. Així mateix, per l’altre costat de la plaça es deixaria un accés de vehicles a la plaça del Mercat per a que es puga accedir als garatges existents i que tindrien en eixe punt un accés òptim. També podria aprofitar-se com a punt d’entrada de camions de mercaderies i per a fer la càrrega i descàrrega en els dies de mercat. El carrer Lepanto, que no patiria canvis majors que fer-lo només per vianants, podria tindre exactament el mateix ús, amb l’avantatge afegit de no tindre cap limitació de tonatge per als vehicles pesats que hi accedeixen, per no tindre plantes subterrànies per baix.
Amb les indicacions anteriors, l’àrea que cobriria el pàrking previst segons aquest projecte seria la pràctica totalitat de la plaça del mercat (mantenint l’eix Lluís Vives – Acadèmic Segura al llarg de tota la durada de les obres) i tot el carrer Dels Arbres fins el carrer Germanies. Al llarg de les dos plantes del pàrking que recorren el carrer Dels Arbres s’habilitarien garatges individuals tancats i que tindrien la forma adequada per tal de permetre aparcar en bateria per tal d’optimitzar l’accés tenint en compte el sentit de la marxa.
Respecte a les dos plantes de pàrking en la mateixa plaça, el present projecte tracta d’optimitzar al màxim l’espai disponible per a traure la major quantitat de places de pàrking, a costa de innovar en les vies d’accés i que tinguen un sentit únic en la seua major part, encara que siga a canvi de recórrer uns pocs metres més per arribar a la plaça o a l’eixida.
L’edifici principal, que segons les bases tindrà una única altura, es travessat per dos amplis corredors que es creuen en un punt central i des dels quals es té accés a tots els comerços. Per tal de preveure futures necessitats i la possible addició una nova planta, el projecte preveu dedicar la part superior de l’edifici a terrasses de bar, però donant-li accés per ascensors i construint i deixant a la vista l’estructura per suportar eixa hipotètica futura planta superior.
L'encreuament dels esmentats corredors tindria forma circular, una obertura de la mateixa forma en la teulada que donaria eixida a un arbre plantat al centre exacte.
Respecte a l’estil de l’edifici, aquest projecte aposta per eixir de l’estil ordinari que solen rebre els projectes d’aquesta classe i donar-li un tractament més innovador aprofitant el fet de que es tracta d’un edifici relativament senzill. Donat que la diferència de pressupost no resultaria especialment rellevant per les dimensions de l’edifici, hem volgut donar-li una aparença característica i amb molta personalitat.
L’estructura estarà formada per una trama de pilars verticals i inclinats 15 graus a la dreta en l’exterior de l’edifici i als laterals dels corredors i un cilindre central format per una gelosia de tubs. Els inclinats tindrien únicament una finalitat estètica. L’aparença estructural seria molt semblant a la del National Choreographic Centre, en Aix-en-Provence a França i la del cilindre central als de
En la planta superior (terrassa), se prolongarien només les estructures del cilindre central, laterals, però sense coberta, i de la zona de servicis, ascensors i escales completa.
En quant al recobriment interior i exterior, persianes metàl·liques en la part superior i panells inferiors metàl·lics. Cada parada estaria pintada d’un color distint, dins d’una gamma de rojos, grocs, verds i blaus, a l’estil de
Sense dubtes, aquest seria un edifici singular i que es convertiria en un dels símbols de la ciutat, no només per la estètica sinó també pel seu caràcter comercial, públic i obert.
Característiques constructives generals
Materials i instal·lacions previstes
Fonamentació. Es projectarà segons l’Estudi Geotècnic aportat per la propietat, amb una fonamentació especial de pilots en formigó.
Estructura. Es
Obra.
Revestiments.
Cobertes i impermeabilitzacions.
Fusteria i vidres.
Instal·lacions.
Fontaneria i sanitaris.
Electricitat.
Aire condicionat.
Transport vertical.
Seguretat anti-intrusisme.
Seguretat anti-incendis.
Fil musical.
Veu, dades i telecomunicacions.
Referències
Feuerwehrzentrale (bombers) ColòniaMUSAC Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León
National Choreographic Centre, Aix-en-Provence, França
Mercado de San Chinarro, Madrid, propuesta de Aguinaga y asociados
3 comentarios: