Reprodueix a continuació el comunicat que la Coordinador per un Transport Sostenible acaba de publicar al maltracte al que estem sotmetent al Xúquer i respecte als cinc nous ponts sobre el riu que estan previstos només en Alzira. Sembla com si els senyors polítics que ens governen encara no s'hagueren adonat que
- estem en crisi, especialment de la construcció i la demanda de creixement s'ha parat en sec.
- queda evident que son incapaços de planejar infraestructures planejant la seua funció i amb visió de conjunt. "Necessitem creuar per ací, ací posem un pont, encara que a 50 metros tinguem dos". Poques proves trobarem més evidents de ineptitud i ineficàcia a l'hora de planejar un creixement (PGOU Alzira).
- totes aquestes infraestructures donen per entès que el model actual d'agafar cotxe per a tot continuarà eternament. Ignoren totalment les previsions de pujada del preu del petroli. Invertir en asfalt donarà vots, però el risc en pocs anys tinguem kilòmetres i kilòmetres d'asfalt inútil deuria despertar el sentit comú en els que ens governen. Però està vist que d'on no hi ha, no es pot traure res.
- segurament vorem primer construir eixos 5 ponts (dels quals segurament faran falta dos o, com a molt, tres) abans de vore el nostre necessari pont dels Maristes. Però així és la política: si no ens agrada, ens aguantem.
Impactes de les noves infraestructures sobre el Xúquer
La nostra comarca s'anomena la Ribera del Xúquer no per casualitat sinó perquè els nostres pobles han nascut i crescut a la vora del riu Xúquer o dels seus afluents: Barxeta, Verd, Magre. Gràcies a les seues aigües hem pogut desenvolupar la agricultura més rica de tota la Península, i probablement d'Europa, durant segles...
I durant segles els nostres pobles i el riu han viscut una relació d'amor i odi. Amor perquè eren les sèquies que eixien d'ell, com les arteries de la terra, les que regaven els camps i produïen els aliments. Odi perquè, amb el nostre clima d'estius secs i tardors massa plovedores, de quan en quan es desbordava i se'n duia vides, cases i collites.
Però hui, coincidint amb la decadència i pràcticament la ruïna de l'agricultura, ens hem oblidat del que deguem als nostres rius. Així els tenim quasi esgotats, secs, contaminats fins a nivells perillosos, i ara, a més, planegem un muntó d'infraestructures que van a castigar-los encara més...
A Alzira concretament tenim 4 ponts per a creuar el Xúquer; de N a S, el groc, el de ferro, el de formigó i el del ferrocarril. Doncs mirant la revisió del PGOU actual i els projectes de l'AVE, l'autovia de Vilella, etc., resulta que ara en volen fer altres 5 més; un al N del groc, altre al mig del Tulell, altre al meandre de Vilella i dos més al costat del pont del tren, un per a l'AVE i altre per a la carretera que va cap a Carcaixent. 5 ponts més, al terme d'Alzira, un per cada mig km!
A totes llums sembla excessiu, tal volta podríem entendre que faça falta un, o fins i tot dos, però 5?! No, això només potser conseqüència de l'epidèmia de grans obres públiques que s'han tret de la mànega per a pal·liar el rebentó urbanístic; un rebentó que les mateixes constructores, banquers i polítics han provocat per la seua immensa avarícia.
Ambientalment són absolutament inacceptables pel gran impacte que tenen sobre el riu i el seu bosc de ribera. Perquè el riu no és un simple canal d'aigua sinó un ecosistema ple de vida que el formigó destrossa. I el cas més greu és l'autovia de Vilella, que destrossa pràcticament tot el meandre...
Per això, en la Coordinadora per un Transport Sostenible rebutgem l'autovia i les noves carreteres, i continuem treballant perquè en volta d'aquestes obres nefastes es millore el transport col·lectiu i ens facen una bona xarxa de carrils, camins i carrers per a bicicletes i vianants.
0 comentarios: